Reggaetón (reggaeton)

kubai salsa | rumba | reggaetón | timba | rueda de casino | cha-cha-cha | son | mambo
bachata | merengue |zumba | guaguancó | yambú | columbia | despelote | folklórico | palo

Mi is a reggaetón? Mi lehet, ami teljesen lázba hozza az embereket,a legtöbb fiatalt világszerte, amint reggaetont hall?

A reggaeton egy szexi és szenvedélyes tánc, ami nagyon gyorsan elterjedt az egész világon, különösen Puerto Rico-ban, de rendkívüli népszerűségnek örvend világszerte a klubokban és diszkókban is. Eredetét tekintve az 1970-es évek Panamájából származik, az 1990-es években terjedt el Puerto Rico-ban, majd a környező országokban, így Kubában is, ahol a fiatalok ma már magukénak tekintik ezt a zenét és műfajt.

Magát a szót többféleképpen is írják: reggeaton, reggeton, regeton, regaton, reggaetón. A zenei stílus népszerűségét a spanyol nyelvű rap-szövegeknek is köszönheti, mely többek között, sőt bátran mondhatjuk, leginkább a szexualitásról szól. Ez kihatással van a tánc egyedi stílusára is, a figurák, mozgások, mozdulatok ehhez köthetőek.

Létezett egy dominicai, puerto ricoi zene-tánc stílus perreo néven, ami a reggaeton elődjeként definiálható.

A spanyol "perreo" szó jelentése: kutya. Ahogy spanyolul mondják, hogy ha valaki reggaetont táncol, az úgy hangzik: "perrear", amit úgy is lehet fordítani, hogy "kutyapózban táncol". Kubában és Puerto Rico-ban a fiatalok "perreo partijai" az éjszakai élet állandó része, a perreo-ra gyakran mondják, hogy szex ruhában (sexo con ropa). A perreo jelenleg is a reggaeton táncolásának egy módja. Hasonlóan a hip-hop-hoz az USA-ban, ezt a zenei műfajt is kezdetben elutasították, mégis folyamatosan nő az érdeklődés a reggaeton iránt.

Velda Gonzalez, aki jól ismert szenátor és közéleti személyiség Puerto Ricoban, de nem egy lángész, vezette a reggaeton elleni kampányt. Konkrétan megtámadta a perreo stílusú táncot, amit nyíltan erotikusnnak, szexuálisnak nevezett és véleménye szerint, megalázó a nőkre nézve. Megpróbálta szabályozni a reggaeton dalszövegeit és a videókat is, amelyekből arra következtetett, hogy bűncselekményekre ösztönözheti az embereket.

Ahogyan Puerto Ricoban, úgy Kubában is a kritikusok céltáblájává vált a perreo.

Kubában a perreo főleg azért is ilyen népszerű a fiatalok körében (12-22 éves kor között), mert ez a zene a csábítást sugározza, hogy valami tiltott és veszélyes. Amikor a fiatalokban először felmerül a szexuális érdeklődés, ez a merész tánc egyfajta módja a szexuális viselkedés elsajátításának. Ezek az első próbálkozások az ellenkező nem megközelítésére szolgálnak. A fiatalok testbeszéde erotikus kisugárzású, sokszor szexuális aktust imitálnak. A tánc így lehetőséget biztosít, önmaguk és társaik szexuális viselkedésének játékos, veszélytelen, de a tánc és a zene miatt, mégis élvezetes megismerésére.

Mivel a nők a férfiak előtt vagy velük szemben táncolnak, ezért irányító szerephez jutnak.

Néhány hölgy számára kifejezetten vonzó ez az irányítói szerep, ebben mindkét fél érzéki élményben részesül, ami az önkifejezésnek egyfajta egzotikus formája. Van, hogy egy nővel két férfi táncol az egyik előtte, amásik mögötte, így a végére a lány eldöntheti, melyiket választja, ki csigázza fel jobban. Ebben a táncban nincsenek tabuk, nincs szégyenlősség, nincs fizikai visszafogottság, mint egyéb fizikailag korlátozott táncokban. A perreo a "fizikai közelség rituáléja", dörgölődzés, feszültség, melegség, és az ebből fakadó energia védi meg a fiatalokat a kötöttségektől és korlátoktól, ahol kiengedhetik a szabadság iránti vágyaikat.

Magyarországon jellemzően a salsa bulikban és a reggaeton partikon táncolják. A reggaeton ötvözhető a hip-hop, a dancehall, és a break elemeivel is. A tánciskolákban elsajátítható lépések, koreográfiák, mozdulatsorok, már több stílus keveredése. Mint, ahogy a reggaeton magába épít más táncokat, úgy manapság egyre jellemzőbb, hogy sok salsa, timba, de sokszor még bachata számba is egy vagy több reggaeton betét van elhelyezve. (Az ilyen számokat szokták salsaton, bachaton, stb. stílusnak is nevezni.)

Az eredeti perreo, illetve reggaeton igazából a csípő mozgatásáról, két ember egymásra hangolódásáról szól, vérpezsdítő zenére. A stílus jellemzően a szexualitásról szól, mozdulatai a csábítást, a vágy fokozását szolgálják, sőt, nagyon gyakran szexuális aktust utánoznak. Mind a férfiaknál, mind a nőknél kiemelt hangsúlyt kapnak a csípő-, derék-, és fenékmozdulatok. A mozdulatok erősen túlmutatnak a más stílusokra jellemző kacérkodás kifejezésén.

A műfaj népszerű előadói: Tego Calderón, Daddy Yankee, Don Omar, Gente D'Zona.